سکسکه در نوزاد اجاره دستگاه زردی نوپاد سکسکه در نوزاد -

سکسکه در نوزاد

سکسکه در نوزاد

سکسکه در نوزاد


سکسکه چیست؟

سکسکه در بین نوزادان بسیار شایع است و در دوران جنینی نیز رخ می دهد. سکسکه معمولاً نگران‌کننده‌ نیست اما ممکن است برای کسانی که به تازگی مادر شده اند بسیار ناراحت کننده باشد. سکسکه در نوزادان علل گوناگونی دارد و حتی می‌تواند نشانۀ سلامت ساقۀ مغز نوزاد باشد. بنابراین، به عنوان والدین ، مهم است که در مورد سکسکه، چگونگی کاهش آن ها و این که در چه صورت باید به پزشک مراجعه کنید آگاهی داشته باشید.

آیا سکسکه کردن در نوزادان طبیعی است؟

سکسکه زمانی رخ می‌دهد که دو امر مجزا مانند خوردن و نوشیدن به صورت همزمان انجام شوند. نوزادان به طور معمول در حین شیر خوردن دچار سکسکه می‌شوند؛. سکسکه های نوزاد تازه متولد شده توسط اسپاسم های انعکاسی عضله دیافراگم ایجاد می شود که پایه قفسه دنده را تشکیل می دهد و به تنفس او کمک خواهند کرد.با رشد بیشتر کودک، معمولاً بروز سکسکه کاهش می‌یابد و تنها گاهی اتفاق می‌افتد.

سکسکه در نوزاد

سکسکه در نوزاد

علت سکسکه در نوزادان

سکسکه یک امر طبیعی است و تنها ناشی از انقباضات ناگهانی دیافراگم به علت التهاب یا تحریک این عضله است
جنین حتی در شکم مادر نیز شروع به سکسکه کردن می کند، این روند پس از تولد نیز در نوزادان ادامه دارد. بروز سکسکه در نوزادان علل گوناگونی دارد که در این جا به برخی از مهم ترین آنها اشاره می کنیم:

  •  حساسیت به غذا
    نوزاد ممکن است به مواد تشکیل دهنده ی شیر خشک و یا حتی به موادی که توسط مادر خورده شده حساسیت داشته باشد. این حساسیت ممکن است که سبب التهاب مری نوزاد شود. اعصاب واگ که از دو طرف مری عبور می کنند در اثر این التهاب تحت تأثیر قرار گرفته و در هنگم عبور از دیافراگم سبب تحریک آن می شوند. و به این ترتیب ، سکسکه بروز می کند
  •  بیش از حد غذا خوردن
    این عوامل باعث می‌شود معده نوزاد بزرگتر شود و باعث فشار آوردن آن به عضله ی دیافراگم شده و دچار اسپاسم شود که این امر خود منجر به سکسکه کردن نوزاد می‌شود.
  •  کاهش دما
    در برخی موارد کاهش دمای محیط سبب انقباض عضلات بدن او می شوند. یکی از این عضلات منقبض شده، دیافراگم است و سکسکه را به دنبال خواهد داشت.
  •  آلودگی هوا
    مجاری تنفسی نوزادان بسیار حساس است، هرگونه آلودگی موجود در هوا سبب ایجاد سرفه در آنها می شود. سرفه های مداوم به عضله ی دیافراکم فشار می آورد درنتیجه باعث ایجاد سکسکه خواهد شد.
    به این ترتیب می توان این طور نتیجه گرفت، هر عاملی که باعث انقباض ناگهانی دیافراگم شود، ایجاد سکسکه را به دنبال خواهد داشت.
    هر زمان که نوزاد شما دچار سکسکه شد، آرامش خود را حفظ کنید و سعی کنید عامل ایجاد کننده ی سکسکه را بیابید وآن را از بین ببرید.
    اگر هر روز بارها و بارها این مسأله رخ می دهد، شاید بهتر باشد که آن را با پزشک درمیان بگذارید.

راه های کاهش سکسه نوزادان

از آنجا که سکسکه باعث آزار بزرگسالان است ، ممکن است تصور کنند که نوزادان آنها را نیز آزار می دهد. با این حال ، نوزادان به طور معمول تحت تأثیر آنها قرار نمی گیرند. در حقیقت ، بسیاری از نوزادان می توانند بدون ایجاد مزاحمت از طریق سكسكه بخوابند ، و سكسكه به ندرت در تنفس نوزاد اختلال ایجاد می كند یا تأثیری در آن دارد.

اما اگر به نظر می رسد کودک شما ناراحت کننده نیست ، در اینجا چند نکته آورده شده است:

  1. کمک کنید کودک آروغ بزند
  2. فقط اجازه دهید که سکسکه ها روند طبیعی خود را ادامه دهند
  3. به آنها پستانک بدهید

بیایید عمیق تر به این پیشنهادات نگاه کنیم:

سکسکه در نوزاد

سکسکه در نوزاد

1-کمی استراحت کنید و کمک کنید که کودک آروغ بزند

استراحت در زمان تغذیه برای آروغ زدن کودک ممکن است به خلاص شدن از سکسکه کمک کند ، زیرا آروغ زدن می تواند کودک را از شر گازهای اضافی که باعث سکسکه می شود خلاص شود.

آروغ زدن همچنین کمک خواهد کرد کودک شما را در حالت ایستاده قرار بگیرد. آكادمی اطفال آمریكا (AAP) نه تنها پس از تغذیه ، بلكه به طور دوره ای در حین تغذیه ، کودکانی كه با بطری تغذیه می شود ، آروغ بزنند.
اگر کودک شما از شیر مادر تغذیه می کند ، پس از تغییر سینه ، کمک کنید آروغ بزند.

2- بگذارید خودش متوقف شوند.

نوزادان زیر یکسال نسبتاً زیاد دچار سكسه می شوند ، بنابراین اجازه دادن به آنها بهترین شرط شماست. بیشتر اوقات ، سکسکه کودک شما خود به خود متوقف می شود.
اگر سکسه کودک شما را اذیت نمی کنند ، پس اجازه دهید مسیر خود را ادامه دهد.
اگر دخالت نکردید و سکسکه نوزاد خود به خود متوقف نشد ، به پزشک مراجعه کنید. گرچه نادر است ، اما ممکن است سکسکه نشانه ای از یک مسئله پزشکی جدی تر باشد

3- از پستانک استفاده کنید

سکسکه نوزاد همیشه از تغذیه شروع نمی شود. هنگامی که کودک شما به تنهایی شروع به سکسکه می کند ، سعی کنید به او پستانک بدهید ، زیرا این کار به آرامش دیافراگم کمک می کند و ممکن است باعث جلوگیری از سکسکه شود.

راه های جلوگیری از سکسه نوزادان

چند راه برای جلوگیری از وقوع سکسکه وجود دارد. با این حال ، جلوگیری از سکسکه کودک به طور کامل دشوار است زیرا علت آن هنوز مشخص نیست.
از این روش ها را برای جلوگیری از سکسکه (و برای هضم بهتر) امتحان کنید:

  • نوزاد را پس از هر وعده غذایی به مدت 15 تا 30 دقیقه در حالت ایستاده نگه دارید.
  •  هنگام شیر دادن به کودک اطمینان حاصل کنید که آرام است. این بدان معناست که صبر نکنید تا کودک شما آنقدر گرسنه باشد که قبل از شروع تغذیه گریه کند.
  •  پس از تغذیه ، از انجام فعالیت سنگین با کودک خود ، مانند بالا و پایین انداختن او یا بازی با انرژی زیاد ، خودداری کنید.

Admin-tepkoAuthor posts

بیش از 20 سال هست که درزمینه درمان زردی نوزاد در منزل در حال تحقیق و ارائه خدمات می باشیم.باعث افتخار هست که درمان زردی نوزاد بعد از گذشت 20 سال در اکثر نقاط ایران در حال اجرا می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید